Hei eller adjø
Spirer
Hei eller adjø
Spirer
Gruppe Taiga hadde fått invitasjon til å stille ut på Natthagen kunst- og kultursenterer på et gammelt småbruk i Julussdalen i Elverum med tema: «Gruppe Taiga går minimal».
Det ble litt av en utfordring, etter å ha arbeidet i kollossalformat med "Convention". Mitt bidrag ble tegninger med nål og tråd i miniformat, ca 12x12cm, montert på bakgrunnsstoff og satt i ramme uten glass 23x23cm.
Galleriet er det forhenværende fjøset og en del av låven.
Utstillingen åpnet 3. juni og sto gjennom sommeren. Den trakk mye folk og ble godt mottatt. På Natthagen kan de besøkende nyte kunst, gårdsmuseum, skogfinnekultur, og kaffe og vafler på Sommerkafeen. De to driverne, Trond Einar Indsetviken, som er en gudbenådet formidler og galleristen Robert Koury som også driver kafeen, har fått til et flott sted inne i Østerdalsskogen.
Se mer på om Natthagen på natthagen.no
På bloggen kunstnergruppataiga.blogspot.com er det mer om utstillingen.
I de periodene jeg bor i Spania, har jeg alltid arbeid med meg. Som med "Convention" arbeidet jeg med broderiene på min spanske veranda.
"Koppløp"
"Sang til månen"
"Vi sitter nå her"
"Værfast"
SE MER OM "CONVENTION" I EGEN FANE
Alle broderte deler er sydd sammen til én lang remse. Støttestoffet er gjort klart. Nå settes de to delene sammen.
Først skal nedekanten festes og faldes opp. Det må gjøres for hånd på dette stadiet.
Broderiet festes punktvis til støttestoffet ved at jeg broderer detaljer på figurene.
Før og etter
I broderi er alt mulig. Jeg broderer på to- og tredimensjonale underlag, på tekstil og papir. Innen kirketekstiler er broderiet min fremste teknikk.
Broderte skålformer
“Sommervindu” 1980, diam.11,5 x h.5 cm
“Natt” 1987, diam 11,5 cm x h. 6,5 cm
“Dag” 1990, diam. 13,5 x h. 5 cm
Vist bl.a. på Norske Kunsthåndverkeres årsmønstring, Skien 1980, 2. Triennale Internationale de Mini-Textiles, vandreutstilling i Frankrike 1978-88 , Landsdelsutstilling av Kunsthåndverk, Tromsø 1990
Minibilder
”Hage” 1980
Motivets størrelse, 12 x 12 cm Med velourkant 24 x 22 cm
Vist bl.a på “Kunst fra Hedmark”, Oslo 1982, “Broderi 1683-1983”, Bergen 1983 og 2. Michoacan International Exhibition of Miniature Textiles, vandreutstilling i Mexico 1984, Samme, vist i Lodz, Polen 1985.
Under, detalj
”Nocturne” 1980
Motivets størrelse 13 x 14 cm. Inkl.velourkant, ca 20 x 20 cm
Vist bl.a. på “Kunst fra Hedmark”, Oslo 1982 og “Broderi 1683-1983”, Bergen 1983
Under, detalj
“Interior Landscape” 1984
Motivets størrelse, 15 x 16 cm, med kant, 20 x 20 cm
Vist bla. På 5. International Biennal of Miniature Textiles, Szombhately, Ungarn 1984, “Textures et Textiles”, Luxembourg 1986.
Under, detalj
“Rowing on Rainbow” 1987
Motivet: 11 x 11 cm, med velourkant, 20 x 20 cm
Vist bl.a. på 3. Triennale de Mini-Textiles, vandreutstilling i Frankrike og Italia 1990-91
Under, detalj
Større format:
“I dunklest liv en ånd er skjult - “ 1984
Applikasjon og broderi 100 x 200 cm
Brumunddal alders- og sykehjem, kapellet 100 x 200 cm
Sitat fra Henrik Wergeland
Kirketekstiler
Arbeid med kirketekstiler krever spesielle hensyn. Først og fremst dreier det seg om symbolikk. Alt det jeg har gjort på dette området er bestilt til bestemte kirker, og kirkens alder og kirkerommets karakter og utsmykking gir føringer for utformingen. Økonomiske rammer styrer også valg av materialer og arbeidsmåte. Nedenfor er noen av de mange messehaglene jeg har utført. Utpå 1990-tallet gikk jeg inn i undervisningsarbeid, og jeg måtte ta pause fra alle typer oppdrag med tidsfrister.
Våler kirke, Solør, Hedmark 1987
Austad kirke, Bygland, Aust-Agder 1989
Svene kirke, Vestfold 1990
Hasle kirke, Oslo 1990
Rygg og front
Gåsvær kapell, Tromsø 1991
Valsøyfjord kirke, Halsa, Nord-Møre 1997
Ferkingstad kirke, Karmøy, Rogaland 1999
Foreningen Norske Tekstilkunstnere feirer sitt 40 års jubileum i år. Det markeres med flere utstillinger. Det er umulig å vise annet enn en liten flik av dette store området ved utstillinger alene. Selv vil jeg hylle jubilanten med en retrospektiv oversikt over min egen virksomhet innen tekstil og fiber.
Som maler og tekstilkunster velger jeg arbeidsmåte, alt etter hvilket kunstneriske prosjekt jeg går inn i. I perioder har jeg vekslet med å legge hovedvekt på henholdsvis tekstil og andre arbeidsmåter. Jeg arbeider dessuten gjerne crossover med kombinasjoner, der jeg tøyer konvensjonene innen begge områder.
På tekstilområdet arbeider jeg med stofftrykk, broderi, sømteknikker, laminering og blandingsteknikker. Jeg har også arbeidet med design og framstilling av brukstekstiler i eget verksted.
Som tekstilkunstner startet jeg i tekstilgruppa i Unge Kunstneres Samfund, og gikk inn i Norske Tekstilkunstnere da foreningen ble opprettet.
Framover vil jeg vise eksempler på arbeider i to og tre dimensjoner, rene veggarbeider, frittstående og fritthengende installasjoner og tekstile objekter. Jeg vil også vise utsmykkingsarbeider og kirketekstiler.
Stofftrykkets muligheter
I europeisk tekstiltradisjon er stofftrykket knyttet til mønsterdanning. Men fra Østen finnes eksempler på både trykk og maling på stoff fra langt tilbake. Jeg fant at trykkeformenes elementer kunne utnyttes til å bygge bildekomposisjoner. Jeg fant også måter å arbeide med kombinasjoner av trykk og maling. Dette passet godt til mitt malergemytt. Og jeg fant fram til tekstilfarger som tillater meg å arbeide med den kunstnerisk friheten som maleren i meg trenger.
"Vinterfoss" 1970, stofftrykk 120 x 90 cm
Under, utsnitt
"Løp" 1971, stofftrykk med broderi, 120 x 90 cm
Vist bl.a. på "Norsk Tekstil NÅ", Oslo 1971 og UKS´ vandreutstilling i Osloskoler
Under, utsnitt
"Run, rabbit", stofftrykk 1972, 100 x 70 cm
Vist bl.a. på UKS´ vårutstilling, Oslo 1974
Under, utsnitt
1970-tallet, en tid med mange samfunnsmesssige impulser og uro. Politiske bevegelser, gryende migrasjon, økende bevissthet om forurensing.
"De der ute" 1973, stofftrykk 123 x 133 cm
Under, utsnitt