TREDIMENSJONALT

Dette området omfatter installasjonsprosjekter og objekter i tekstil og fiber. Tredimensjonalt arbeid gir muligheter til utradisjonell bruk materialer og teknikker, muligheter til å tøye konvensjoner, og til å benytte ”found objects". Det gir også muligheter til å utforske helt andre materialer enn de jeg vanligvis bruker.

Jeg arbeider som regel prosjektrettet i dette området. Det er relatert til utstillinger eller andre eksterne arrangementer, eller det er personlige konsepter. Dermed forholder det seg deg til et tidsløp. Området er ordnet kronologisk, med det eldste nederst og det nyeste øverst.

Som oppstarten av siden, legger jeg først inn det nyeste - installasjonen ”På tiden reise” og det eldste – arbeidet med tekstilrelieffer. Så skal resten fylles ute etter hvert. Så siden må leses baklengs!

 

”PÅTIDENS REISE”    Installasjon 2013

1 Installasjonen 741

Installasjonen er et tverrfaglig samarbeid i Gruppe Taiga. Den er vårt utsagn over et stykke kvinnehistorie. I gruppen arbeider jeg sammen med Ingun Kleppan, smykkekunstner og Ingema Hoff, keramiker og skulptør. Vi tar for oss den rike historien om kvinners innsats innen kultur, politikk, filosofi og vitenskap. Her har vi valgt oss åtte – foreløpig nordiske - navngitte kvinner fra fortiden - betydelige i sin samtid, viktige i nåtiden og inspirerende for fremtiden. Vi lar dem møte oss og hverandre på tidens reise, gir dem et treffsted utenfor tid og rom. Vi hyller dem ved å dedisere en høyseteplass – en stol, til hver enkelt - laget i stål og pleksiglass. Skikkelsene er identifisert ved karakteriserende rekvisitter og draktelementer lagt inn i stolene. Hodepryd er gjennomgående tema. Slik vil vi krone dem. Noen har et reiseskrin, eller andre gjenstander som sier noe om dem eller deres tid. Utstyret i stolene er for det meste egenproduserte elementer. Men vi setter også inn ”found object”, dels bearbeidet. Installasjonen omfatter også legemsstore tredimensjonale kvinnefigurer i beiset finer, som holder skriftruller med opplysninger om kvinnene. Dette er et prosjekt som krever mye gransking og utprøving. Vi har holdt på med det lenge, og det er et løpende prosjekt som vi stadig utvikler. Det vil ha forskjellig scenografi, alt etter hvor det blir vist. Installasjonen er foreløpig vist på Peder Balke Kultursenter, Kapp i 2013 og i Kulturhuset Heimen, Bremanger i 2015.

Mer om installasjonen og Gruppe Taiga finnes på kunstnergruppataiga.blogspot.no

Bildet over viser installasjonen, slik den framsto i festsalen på Peder Balke kultursenter, Kapp i Oppland i 2013. Her sees de supplerende kvinnefigurene, som er min design.

Her vises to av stolene jeg har hatt hovedansvar for.

 

Dronning Margrete Waldemarsdatter (1353-1412),

hersker over Danmark, Norge, Sverige. Stolen og kronen viser til en hersker og husfrue, med nøkler som et tema. Som kvinnelig hersker over tre riker, var det mange rom hun skulle åpne, og mange spørsmål hun måtte finne nøkkelen til. Drakten er av sammensatte stoffer og broderier av de tre lands riksvåpen, slik de var på Margretes tid. Baksiden, malt med akryl på lerret og strie, viser bl.a. landenes flagg og Margretes segl. I setet er et dokumentskrin med Margretes signetmerke. Her er også et skrin med sjakkbrikker, med en seirende dronning på lokket. Kronen er laget i pappmasje og tekstil, et materiale som det både kan males på og syes i.

Margrethe 753 red

2.2 Margrete krone 2.3 Margrete sete 2.5 Margrete bakside

 

2.4 Margrethe kjole

 

3.1 Dorothea stol

Dorothea Engelbrektsdatter (1634 -1716),

Norges første store kvinnelige dikter. Stolen viser til en kvinne med flere sider. I ryggen er en enkel drakt etter ide av en barokk borgerkjole. Dorothea omtalte seg som en Kristi brud. Kronen på toppen av stolen viser til gamle brudekroner av tekstil. Den er holdt i fiolett, som er sorgens og meditasjonens farge. Hun er kjent for tungsindige salmer, men skrev også lettere dikt og rimbrev. I setet er det et reiseskrin og hodeplagg: en sort fruehette, en underhette i lystig rødt, og en hvit pikekyse.

3.2 Dorothea krone

3.3 Dorothea sete

 

"HJERTEBOK"  Artist Book  2000
Konkurransebidrag

I 2000 utlyste papirfirmaet Carl Emil a/s – senere Papyrus s/s – en konkurranse om kreativ bruk av papirkvaliteten ”Colorit”. Temaet skulle være følelser. Papir var blitt et av mine materialer, og jeg meldte meg på. Fra firmaet kom en pakke med innbydende papir i mange farger i en lett kartongkvalitet. I mine fiberarbeider hadde jeg kombinert papir og tekstil. Jeg hadde laminert og sydd. Dette papiret var passe mykt og passe fast til liming og søm

Jeg valgte å lage en Artist´s Book i form av en foldebok, tittel ”Hjertebok”. Den besto av 20 elementer i A4. Den hadde ingen tekst, bare et forord:
Les i boka uten ord og finn fargen til dine følelser.
Bla i boka eller still den opp som en skjerm,
der du vil vandre til du finner siden for ditt hjertes koloritt.

Gjennomgangstemaet var hjerter og en liten figur som smøg seg gjennom motivene. Papiret ble supplert med div andre fibre, som plast, nylon, tekstil i form av snorer og blonder. Dette ble behandlet med lim, håndbroderi og maskinsøm.

Med sin materialblanding falt nok boka litt utenfor hva firmaet hadde tenkt seg. Men den fikk ekstrapremie og ble innkjøpt.

1 Selve boka

4 Brettet 17 red

5 Foldesider 51 red

Figurside 24Figurside 25

Figurside 27Figurside 29

Figurside 35Figurside 36

Figurside 37Figurside 38

Figurside 39Figurside 40

Foldet baksider 52

Hjerteside 44Hjerteside 46

Glimt fra arbeidsprosessen:

Prosess 2

 

 Kunstnergruppa Taiga hadde i 1998 utstilling i Peder Balke-senteret på Billerud gård i Østre Toten. Foruten de rommelige gallerilokalene, der vi viste individuelle arbeider, fikk vi også disponere gårdens store festsal, med veggmalerier av Peder Balke. Her ville vi lage et felles installasjonsarbeid som spilte på områdets store tradisjoner tilbake til sagatidens småkonger. Kroner og hodeplagg ble temaet. Vi utarbeidet kroner i våre forskjellige materialer og teknikker og plasserte dem på sokler i festsalen. Jeg utarbeidet kroner på bakgrunn av de erfaringene jeg nå hadde med tredimensjonalt arbeid i papir og tekstil.

Etter utstillingen ville vi ta kronekonseptet videre. Hvem ville vi krone? Vi kom til at vi ville hedre våre historiske formødre. Noen av kronene ble tatt med videre i prosjektet ”På tidens reise”.

Festsalen 2 redGlimt fra festsalen og eksempler på kroner jeg hadde med

Stjernekronen

"Nordlysprinsesse"

Mogulkronen"Mogul"

Prinsessekronen"Liten prinsesse"

King of the Road 651 red

"King of the Road"

"BÅTPOESI"    1998

Gruppe Taiga viste installasjonen ”Båtpoesi” i Nes Kunstforening, Akershus i 1998. Kunstforeningen disponerte stabburet, et praktbygg i tømmer, på storgården Kjernmo ved Årnes. Dette er en storgård med tilknytning til Glomma og skogen, tømmerfløting og trelasthandel. Som tema for utstillingen tok vi tak i landskapet av skog og vann og videreførte det mot menneskets framkomstmiddel i dette terrenget, båten. Våre individuelle arbeider spilte på dette. I tillegg utarbeidet vi et fellesprosjektet i form av en installasjon av båtformer.

Installasjonen var utformet i en halvsirkulær form, der båtene startet på gulvet, for så å lette og sveve oppover i rommet. De var utført i ulike materialer, som keramikk, metall, tekstil, papir - alt fra det tunge og jordnære til det lette og flyktige. Slik ville vi spille på en rekke av de metaforene som knyttes til båten som symbol. Vi gikk grundig på tvers av de materialene og teknikkene vi ellers arbeidet med og tillot oss prøve ut nye metoder.

Mitt bidrag besto av 12 båtformer i laminert papir og tekstil, behandlet med akryl, herav tre båter på hjul, to med utriggere påsatt vimpler og en der jeg hadde satt in metallnagler i papirmaterialet.

Installasjonen 1

Installasjonen 2

Installasjonen 3

Høy båt 4Lav to hjul 9

Hvite vimpler 1Farga vimpler 1

Lav, fire hjul 8

Litt fabulering i ettertid: Elg i båt

Elg i båt 3

 

”BEREDSKAP”            1994
Fire objekter

Elverum Kunstforenings medlemsutstilling.

Som medlem i Kunstforening deltok jeg i foreningens medlemsutstilling våren 94. Jeg hadde nettopp avsluttet min separatutstilling ”Skog” samme sted, og fant at jeg måtte delta med noe helt annet enn bilder på medlemsutstillingen. Dessuten var dette en mønstring av både profesjonelle og amatører. Så jeg ville gå inn med noe utradisjonelt, i alle fall for Kunstforeningens medlemmer og publikum. Min datter Gro studerte kunsthistorie på den tiden, og var min medhjelper i prosjektet. Vi etablerte oss som gruppe for anledningen, Gruppe Thoresen (hennes og mitt annet etternavn)

Resultatet ble fire objekter med tittel ”Beredskap” som besto av fire kofferter med innhold:
Koffert fylt med jord
Koffert fylt med frø
Koffer med krukker med vann
Koffer med flasker med CocaCola – ”American Aid”.

- Gruppe Thoresen 2.2 red

- American Aid 1 red

 

FAT- OG BOLLEFORMER, 2.generasjon        1990-1992

I mine videre undersøkelser av lamineringsteknikker og kombinasjoner av tekstil og papir, utforsket jeg andre metoder for danning av krumme former, og kom fram til bruk av søm.  Det resulterte i en ny serie objekter i form av skåler og boller. Denne metoden tillot store, så vel som små formater.

- Blå stor 90 red

Stor blå, diam. 50 cm

- Brun m.litt hvitt+rød søm 64 red- Rød m.brun spiral 70 red

Lysebrun med hvitt, diam. 40 cm                               Rød med spiral, diam. 23 cm

- Hvit m.litt kraftpapir 58 red

Hvit med kraftpapir, diam. 45 cm

- Kaffesekk dyp m.sort 46 red

Kaffesekk, diam 30 cm

- Stor brun m.rødt+blonde 49 red

Stor brun med rødt og blonde, diam. 50 cm

 

UTSTILLINGEN ”KRAFT” 1990
Installasjoner i Klevfos Industrimuseum

Prosjektutstillingen ”Kraft” i Klevfos Industrimuseum i Løten var del av utstillingene tilknyttet Festspillene i Elverum. Museet er den gamle papirfabrikken på Ådalsbruk. I egenskap av leder for Norske Kunsthåndverkere Hedmark var jeg prosjektleder for utstillingen. Å gå inn i dette slitte miljøet med kunst var en utfordring. Jeg fant at det et måtte dannes en spesielt interessert gruppe som ville arbeide prosjektmessig med utstillingen. Det endte med en gruppe på 8 kunstnere. Vi startet med befaring i januar, kunne besøke stedet under veis, og utstillingen åpnet i august. Prosjektet munnet ut i to typer løsninger. Den ene var der kunstnerne satte sine arbeider inn i scenografiske arrangementer de fant i fabrikken. Den andre var å ta utgangspunkt i miljøet og lage tema- eller stedsspesifikke arbeider. Jeg valgte det siste. Etter flere besøk i museet med kamera og skisseblokk, fant jeg løsninger som kombinerte miljøet med mine tekstil-erfaringer. Jeg ville gå inn i den gamle fabrikken med fargeglade fritthengende tekstiler. Hovedinstallasjonen var en gruppe flagg i ”Sodahuset”, et lokale med stort romlig volum. Videre valgte jeg meg tårnet der papirproduktene ble lastet på jernbanevogner for å fraktes ut i verden. Jeg fant også andre muligheter til å gå inn med tekstiler. I dekoren på flaggene tok jeg utgangspunkt i former fra fabrikken. Flaggene ble innkjøpt av museet etter utstillingen.

Flagginstallasjon del 1

Sodahuset: Stor flagginstallasjon"

Flagginstallasjon 9 red

Ut i verden 4

Tårnet: Flagginstallasjon "Ut i verden"

Klevfos eksporterte papir, blant annet til Kina. Jeg var i Kina mens jeg arbeidet med utstillingen, og kom hjem med nye impulser derfra. Det ga løsninger til både ”Fem-meteren” i Kokeriet og flaggene i Tårnet. Den kinesiske teksten på flaggene er tatt fra merkelapper som ble brukt på papirrullene som ble sendt til Kina.

ok Fem-meteren kopi

Kokeriet: Fem-meteren, str. 500 x 130 cm
Den egentlige tittelen på dette arbeidet er:
“Opp av mørket stiger drømmer fram som blåner over blåner.
Ingen vet hvor mange gjemte tanker glimtet til
som stjerner i fabrikkens gisne haller.”

Arbeidet ble senere brukt som teatedekorasjon ved et julespill i Hedmarksmuseet.

 

”HEKLEDE HULROM” 1989

I arbeidet med fatformene, lå det nært å reflektere over tekstilområdets øvrige tradisjoner. Strikking og hekling omfatter teknikker som danner hule former. Her tangeres også urgamle tradisjoner innen fletting med bast og kurvmateriale. Refleksjonen materialiserte seg i form av en serie objekter i skål- og krukkeform, alt i en lekende tilnærming. Dette er heller ikke krukker og boller, men former gjengitt i et annet materiale enn de tradisjonelle. Disse arbeidene har vært utstilt noen få ganger. Som regel falt de utenfor konvensjonelle utstillingrammer på tiden da de be laget.

Rød m.bast

Heklet i bomull med påsydd bast, h.16 cmRød m.sorte pigger

Heklet i bomull, behandlet med akrylfarge og påsatt nellikspiker, h.12 cm

Gruppe Tre

Gruppe i bomull, hamp, bast og metallskruer. h.5-13cm

Gruppe Tre mørke

Gruppe i bomull, hamp, papir, dels laminert med papir, h.10-18 cm.

 

FATFORMER, 1. Generasjon 1988

Med tekstikunstens utvikling, ble selve tekstilbegrepet utfordret, og kom til å omfatte hele fiberområdet. Papir ble et legalt materiale. I 1988 reiste jeg med fylkeskommunalt stipend til Frankrike og fikk jeg se interessante eksempler på bruk av papir som kunstnerisk materiale. Jeg hadde forsket videre på ”Pigmentfarge”-gruppen og fant egenskaper som gjorde dem velegnet i arbeid meg papir. Nå ble det interessant å prøve ut felles erfaringer med farge, tekstil og papir. Etter noen forsøk i todimensjonal form, utforsket jeg hvordan jeg ville bruke denne kunnskapen i tredimensjonalt arbeid. Jeg fortsatte tenkingen om hvordan jeg kunne gjengi kjente former fra andre materialer. Motto for arbeidet: ”Fundering over kjente former”. Dette ga grunnleggende kunnskaper til senere arbeider. Arbeidene er utstilt flere steder, som regel i forbindelse med tekstil. Et arbeid er innkjøpt av Hedmark fylkeskommune. Format: Diam. 48 cm

- alfa Blå m.rødt+masker 00 red - eta Brun m.gull, nett+masker 95 red - iota Brun m.Blonder+gullstriper 41 red

 

”PROSESJON” 1986

1986 Prosesjon beh

Prosjektet var Norske Kunsthåndverkeres landsdelsutstilling ”I luft”, Bøkeparken i Larvik. Utfordringen var at det var en utendørs utstilling. I mitt bidrag bygget jeg på tekstiltradisjonen fra flagg, vimpler, standarter. Jeg laget 8 frittstående figurer i bomullskvaliteter, stivet opp med stenger og montert på stokker i jorda. Figurene ble bearbeidet med sjablongmaleri, søm, flagrende bånd. Jeg brukte utelukkende Pigmentfarge-gruppen, da dette var en fin anledning til å teste den utendørs i skarpt lys, vær og vind. De viste god holdbarhet etter to uker ute, dels i et kraftig uvær.

Figur Aura 1Figur Aura 2

Figur "Kappe", for- og bakside

Figur Skjold 1 1Figur Skjold 1 2

Figur "Stående skjold", for- og bakside

Figur Krage 1Figur Krage 2

Figur "Krage", for- og bakside

Figur Seil 2 1Figur Seil 2 2

Figur "Seil 1", for- og bakside

Figur Ligende Skjold 2 1Figur Liggende Skjold 2 2

Figur "Liggende skjold", for- og bakside

 

BRODERTE SKÅLFORMER 1980, 1987, 1990

Dette er ikke skåler, men tredimensjonale avbildninger av skålformer. Ideen springer ut av tenkning omkring tekstilmaterialenes formbarhet og broderiet fleksibilitet. De ble laget til internasjonale utstillinger av minitekstiler og er vist i flere land. Diam. 10-14 cm.

Skåler broderte

 

TEKSTILRELIEFF           1978-1980

I løpet av 1970-årene tok tekstilkunsten nye retninger, blant annet til tredimensjonale uttrykk. Selv hadde jeg ingen trang til å arbeide med tekstil skulptur, men ønsket til å komme opp av flaten. Jeg utarbeidet en serie tekstilrelieffer. Dette var veggarbeider, der jeg lot overflaten veksle mellom flate og utpolstrde partier. Samtidig arbeidet jeg med utforskning av fargegruppen ”Pigmentfarger”, som da var ny. Med disse arbeidene undersøkte jeg fargegruppens egenskaper opp mot min erfaring med akvarellmaling, og la inn malte elementer. Søm og applikasjon inngikk også.

Arbeidene slo godt an. Jeg kom med på Høstutstillingen og Østlandsutsillingen med dem, og det ble offentlige innkjøp. Her vises noen av arbeidene. At det le en liten serie, henger sammen med at jeg måtte flytte ut av mitt store verksted og inn i et lokale uten samme arbeidsmuligheter.

1978 Titt ut beh

“Titt ut” 1978, Tekstilrelieff  120 x 115 cm. Vist på Høstutstillingen og innkjøpt for utsmykking ved Sykkylven vg. skole
.1978 Måner ramme

“Måner” 1978. Tekstilrelieff, 100 x 180 cm, oppspent på blindramme ramme, bearbeidet med broderi i metalltråd.

1980 Fly da vel beh

“Fly, da vel” 1980. Tekstilrelieff 200 x 140 cm. Vist på Østlandsutstillingen og innkjøpt for utsmykking ved Ringsaker rådhus.