Tag Archives: broderi

I broderi er alt mulig. Jeg broderer på to- og tredimensjonale underlag, på tekstil og papir. Innen kirketekstiler er broderiet min fremste teknikk.

1 Gruppe

Broderte skålformer
“Sommervindu” 1980, diam.11,5 x h.5 cm
“Natt” 1987, diam 11,5 cm x h. 6,5 cm
“Dag” 1990, diam. 13,5 x h. 5 cm
Vist bl.a. på Norske Kunsthåndverkeres årsmønstring, Skien 1980, 2. Triennale Internationale de Mini-Textiles, vandreutstilling i Frankrike 1978-88 , Landsdelsutstilling av Kunsthåndverk, Tromsø 1990

2 Alle tre

3 Undersider

Sommervindu detalj

Dag

Natt detalj

Natt underside

Minibilder

1 Hage

”Hage” 1980
Motivets størrelse, 12 x 12 cm Med velourkant 24 x 22 cm
Vist bl.a på “Kunst fra Hedmark”, Oslo 1982, “Broderi 1683-1983”, Bergen 1983 og 2. Michoacan International Exhibition of Miniature Textiles, vandreutstilling i Mexico 1984, Samme, vist i Lodz, Polen 1985.
Under, detalj

1 Hage detalj

 

2 Nocturne

”Nocturne” 1980
Motivets størrelse 13 x 14 cm. Inkl.velourkant, ca 20 x 20 cm
Vist bl.a. på “Kunst fra Hedmark”, Oslo 1982 og “Broderi 1683-1983”, Bergen 1983
Under, detalj

2 Nocturne detalj

 

3 Interior Landscape 9

“Interior Landscape” 1984
Motivets størrelse, 15 x 16 cm, med kant, 20 x 20 cm
Vist bla. På 5. International Biennal of Miniature Textiles, Szombhately, Ungarn 1984, “Textures et Textiles”, Luxembourg 1986.
Under, detalj

3 Interior Landscape 9 detalj

 

4 Rowing on Rainbow 2

“Rowing on Rainbow” 1987
Motivet: 11 x 11 cm, med velourkant, 20 x 20 cm
Vist bl.a. på 3. Triennale de Mini-Textiles, vandreutstilling i Frankrike og Italia 1990-91
Under, detalj

4 Rowing on Rainbow 2 detalj

Større format:

Brumunddal sykehjem red

“I dunklest liv en ånd er skjult - “ 1984
Applikasjon og broderi 100 x 200 cm
Brumunddal alders- og sykehjem, kapellet 100 x 200 cm
Sitat fra Henrik Wergeland

Brumunddal

 

Kirketekstiler

Arbeid med kirketekstiler krever spesielle hensyn. Først og fremst dreier det seg om symbolikk. Alt det jeg har gjort på dette området er bestilt til bestemte kirker, og kirkens alder og kirkerommets karakter og utsmykking gir føringer for utformingen. Økonomiske rammer styrer også valg av materialer og arbeidsmåte. Nedenfor er noen av de mange messehaglene jeg har utført. Utpå 1990-tallet gikk jeg inn i undervisningsarbeid, og jeg måtte ta pause fra alle typer oppdrag med tidsfrister.

1 Våler Hvit rygg

Våler kirke, Solør, Hedmark 1987

2 Austad rygg beh

Austad kirke, Bygland, Aust-Agder 1989

3 Svene rygg

Svene kirke, Vestfold 1990

4 Hasle rygg

Hasle kirke, Oslo 1990
Rygg og front

4 Hasle front

5 Gåsvær rygg beh

Gåsvær kapell, Tromsø 1991

6 Otnes Grønn rygg beh

Valsøyfjord kirke, Halsa, Nord-Møre 1997

7 Ferkingstad Grønn rygg

Ferkingstad kirke, Karmøy, Rogaland 1999

Foreningen Norske Tekstilkunstnere feirer sitt 40 års jubileum i år. Det markeres med flere utstillinger. Det er umulig å vise annet enn en liten flik av dette store området ved utstillinger alene. Selv vil jeg hylle jubilanten med en retrospektiv oversikt over min egen virksomhet innen tekstil og fiber.

Som maler og tekstilkunster velger jeg arbeidsmåte, alt etter hvilket kunstneriske prosjekt jeg går inn i. I perioder har jeg vekslet med å legge hovedvekt på henholdsvis tekstil og andre arbeidsmåter. Jeg arbeider dessuten gjerne crossover med kombinasjoner, der jeg tøyer konvensjonene innen begge områder.

På tekstilområdet arbeider jeg med stofftrykk, broderi, sømteknikker, laminering og blandingsteknikker. Jeg har også arbeidet med design og framstilling av brukstekstiler i eget verksted.

Som tekstilkunstner startet jeg i tekstilgruppa i Unge Kunstneres Samfund, og gikk inn i Norske Tekstilkunstnere da foreningen ble opprettet.

Framover vil jeg vise eksempler på arbeider i to og tre dimensjoner, rene veggarbeider, frittstående og fritthengende installasjoner og tekstile objekter. Jeg vil også vise utsmykkingsarbeider og kirketekstiler.

 

Stofftrykkets muligheter

I europeisk tekstiltradisjon er stofftrykket knyttet til mønsterdanning. Men fra Østen finnes eksempler på både trykk og maling på stoff fra langt tilbake. Jeg fant at trykkeformenes elementer kunne utnyttes til å bygge bildekomposisjoner. Jeg fant også måter å arbeide med kombinasjoner av trykk og maling. Dette passet godt til mitt malergemytt. Og jeg fant fram til tekstilfarger som tillater meg å arbeide med den kunstnerisk friheten som maleren i meg trenger.

1970 Vinterfoss 5 "Vinterfoss" 1970, stofftrykk 120 x 90 cm
Under, utsnitt

1970 Vinterfoss utsnitt

1971 Løp! beh"Løp" 1971, stofftrykk med broderi, 120 x 90 cm
Vist bl.a. på "Norsk Tekstil NÅ", Oslo 1971 og UKS´ vandreutstilling i Osloskoler
Under, utsnitt

1971 Løp! beh utsnitt

1972 Run rabbitt beh"Run, rabbit", stofftrykk 1972, 100 x 70 cm
Vist bl.a. på UKS´ vårutstilling, Oslo 1974
Under, utsnitt

1972 Run rabbitt utsnitt

1970-tallet, en tid med mange samfunnsmesssige impulser og uro. Politiske bevegelser, gryende migrasjon, økende bevissthet om forurensing.

1973 De der ute beh

"De der ute" 1973, stofftrykk 123 x 133 cm
Under, utsnitt

1973 De der ute beh utsnitt

1976 Kloder beh

"Kloder" 1976, stofftrykk 120 x 180 cm
Vist bl.a. på Norske Kunsthåndverkeres årsmønstring, Trondheim 1978
Under, utsnitt
1976 Kloder utsnitt 1

1976 Kloder utsnitt 2

1976 Eko-fugl beh
"Eko-fugl" 1976, stofftrykk, 180 x 114 cm
Vist bl.a. på Norske Kunsthåndverkeres årsmønstring, Bergen 1977
Under, utsnitt

1976 Eko-fugl beh utsnitt 1